fredag den 27. marts 2015

Interval træning

Vi kender alle til ordet interval træning, men mange har aldrig rigtigt brugt det som en del af deres træning. Men faktisk er Internval træning et rigtigt godt supplement til langt de fleste typer af motion. Grunden til dette er at du kan få pulsen helt op, faktisk i noget længere tid sammenlagt end hvis man blot knokler der ud af. Det er også mere sundt at gøre det på den her måde, end hvis man blot arbejder igennem på 100% til man nærmest falder omkuld. Køre man f.eks. med maks træning uden at benytte sig af internval træning, så kan man måske yde 9-100% i 1-2 minutter (alt efter sin form) før man er kørt helt død og ikke får ret meget ud af resten af sin træning. Med interval træning så kan du måske køre 6 minutter på maks, delt ud over 10-12 intervaller.

hvorfor intervaltræning er så effektiv en form for træning til løb og anden sport


En anden fordel ved denne type af træning, er at du træninger kroppen til hurtigere at blive klart igen til at yde. Hvis man f.eks. ikke føler at der sker nogen frem gang i sin træning, hvad enten det er løb, styrketræning, svømning eller noget helt andet. Så giv interval træning et forsøg og i mange tilfælde vil du opleve at det har en gavnlig effekt på din frem gang. Er man f.eks. ved at træne sig op til at løbe en god tid på en 5km og syntes ikke rigtigt et ens tid bliver ret meget bedre. Så kan interval træning bruges til at vende kroppen til de højere hastigheder og dermed være med til at øge den samlede hastighed.

En nem måde at komme i gang med interval træning på, især til løb,er at installere App'en 3-2-1 som er et dansk udviklet interval program, det kort sagt går ud på at man løber i roligt tempo i 30 sekunder, lidt hurtigere i 20 sekunder og spurter afsted i 10 sekunder. Dette gentages så et hvis antal gange, alt efter ens form.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar