fredag den 27. marts 2015

Interval træning

Vi kender alle til ordet interval træning, men mange har aldrig rigtigt brugt det som en del af deres træning. Men faktisk er Internval træning et rigtigt godt supplement til langt de fleste typer af motion. Grunden til dette er at du kan få pulsen helt op, faktisk i noget længere tid sammenlagt end hvis man blot knokler der ud af. Det er også mere sundt at gøre det på den her måde, end hvis man blot arbejder igennem på 100% til man nærmest falder omkuld. Køre man f.eks. med maks træning uden at benytte sig af internval træning, så kan man måske yde 9-100% i 1-2 minutter (alt efter sin form) før man er kørt helt død og ikke får ret meget ud af resten af sin træning. Med interval træning så kan du måske køre 6 minutter på maks, delt ud over 10-12 intervaller.

hvorfor intervaltræning er så effektiv en form for træning til løb og anden sport


En anden fordel ved denne type af træning, er at du træninger kroppen til hurtigere at blive klart igen til at yde. Hvis man f.eks. ikke føler at der sker nogen frem gang i sin træning, hvad enten det er løb, styrketræning, svømning eller noget helt andet. Så giv interval træning et forsøg og i mange tilfælde vil du opleve at det har en gavnlig effekt på din frem gang. Er man f.eks. ved at træne sig op til at løbe en god tid på en 5km og syntes ikke rigtigt et ens tid bliver ret meget bedre. Så kan interval træning bruges til at vende kroppen til de højere hastigheder og dermed være med til at øge den samlede hastighed.

En nem måde at komme i gang med interval træning på, især til løb,er at installere App'en 3-2-1 som er et dansk udviklet interval program, det kort sagt går ud på at man løber i roligt tempo i 30 sekunder, lidt hurtigere i 20 sekunder og spurter afsted i 10 sekunder. Dette gentages så et hvis antal gange, alt efter ens form.

torsdag den 26. marts 2015

Motion for din sundhed

De fleste af os ved at motion er vigtigt. Men mange tror desværre at blot fordi de måske rør sig meget på deres job, så får de alt den motion de har brug for. Dette er måske også rigtigt i et par tilfælde, men i langt de fleste er det slet ikke nok. Problemet er at pulsen sjældent når helt op hvor den skal, og hvis den gør, så er det som regel i for kort tid.
Motion er sundt på grund af flere forskellige ting. F.eks. er det med til at styrke og opbygge muskeler. Når man begynder at komme godt op i alderen, så begynder ens muskeler også at blive svagere, her kan motion være med til at modvirke dette og gøre at man beholder sin styrke i langt længere tid. Hjertet er også en muskel, og hvis det ikke er stærkt nok, begynder man at se forskellige typer af hjerte/kredsløbs sygdomme. Når man dyker motion, så bliver ens celler mere modtagelig over for insulin, så motion er en vigtig faktor til at undgå type-2 sukkersyge og ikke mindst så er motion også med til at holde vægten nede. Dette er blot et par af de fordele der er ved at få pulsen godt op og få rørt sig. Her i Danmark, er vi blevet meget bedre til det med motion. Flere og flere vælger at løbe eller cykle en tur et par gange om uge, og de forskellige fitness centre har også masser af medlemmer. Især mange af de yngre har indset hvor vigtigt det er at komme i gang med at f rørt sig, men der er desværre stadig flere af de lidt ældre som syntes at motion er noget moderne bras som er spild af tid. Det er ofte først når de mere alvorlige skader ved inaktivitet er sat ind at lægen nærmest tvinger dem til det til, at de kommer i gang. En stor del af de sygdomme mange ældre har, kunne muligvis være undgået med en sund og god livsstil.

tirsdag den 24. marts 2015

Online Helsebutikker

En af grundene til at mange vælger helse fra, er på grund af de høje priser mange af produkterne koster når man køber dem i sit supermarked eller den lokale Matas. Men faktisk behøver det ikke altid at være dyrt at leve sundt. Der er efterhånden kommet en del online helsebutikker frem på det danske og svenske marked. Faktisk kan de fleste af de helse produkter du normalt køber i de større supermarkeds kæder online, og til en meget billigere pris. Det kan f.eks. være slanke produkter som Nupo eller Nutrilett. Blodtryksmåler eller blodsukkermåler som Accu check eller Theraband og meget mere. Et par eksempler på denne type af online helse butikker er helseplus.dk, som du sikkert ofte har set reklamer for i de forskellige Egmont magasiner, som f.eks. Alt for Damer, eller sveriges største online helsebutik Med24.se, hvor du finder nærmest alt lige fra protefix proteserens til Priorin mod hårtab, forskellige pulsmålere og blodtryksmålere. Ofte kan du nemt spare 15-20% ved at købe dine helse produkter i den slags online butikker. F.eks. er deres chiafrø omkring 10 kroner billigere, end hvad jeg betalt for dem i mit lokale supermarked. Det betyder også at man ofte er "tvunget" til at købe lidt ekstra ind, da næste alle online butikker jo taget en hvis fragt pris for at sende varen ud. Men køber man ind for 2-300 kroner, så kan det næsten altid godt betale sig. Mange steder er fragten også gratis hvis man køber ind for et stort nok beløb. Problemet med mange af de almindelige supermarkeder er, at udvalget inde for helse produkter ofte er meget begrænset. Her er jeg så lige nød til at tilføje, at de er blevet meget bedre over de senere år, men der er stadig masser af produkter du ikke finder her. Går man ind i de små speciel butikker hvor udvalget af denne type produkter så er rigtigt godt, så er prisen ofte alt for høj. Jo større mængder af et produkt du kan sælge, jo lavere pris kan du ofte sælge det til, og da disse små butikker jo ikke sælger 100 pakker chiafrø om dagen, så er prisen jo noget højere end hos en af de større online kæder som med24. Ulempen ved at bestille over nettet, er at man jo så ofte er nød til at vente 1-2 dage på at produkter kommet. Køber man det i en lokal butik, har man det jo det samme. Selv løber jeg ofte ind i det problem, man sidder og læser om et nyt spændende produkt som kunne være godt at bruge i madlavningen, og man får helt lyst til at prøve. Men det skal jo gerne være samme aften, for det er jo her og nu man har lysten til det, og så gider man ikke altid lige vente et par dage på at ens vare kommer. Meget af det jeg selv bestiller er fra online butikker, ikke kun for at spare lidt penge, men også fordi udvalget ofte er større, og mange af de ting jeg gerne vil have, er samlet i en butik. Det gælder for nærmest alt undtagen daglig dags varer.

Chiafrø - Fakta om Chia Frø

Mange af jer kender sikkert til hørfrø, og har hørt at de er en god kilde til Omega 3 fedtsyrer, især hvis man ikke er til fisk, så kan disse frø være en af de bedste kilder til Omega 3. En anden god kilde til Omega 3, er Chiafrø, et relativt nyt produkt her i Danmark og sikkert også en af grundene til at mange endnu ikke har hørt om det. Lige som Q10 og Kreatin, er chia frø ved at blive et meget brugt kosttilskud inden for helse. Udover Omega 3, så indeholder chia frø faktisk en hel række nyttige ting, så lad os tage et hurtigt kig på disse.

Omega 3 fedtsyrer
Som nævnt i starten, så er Chiafrø en rigtig god kilde til disse essentielle fedtsyrer. Faktisk næsten lige så god som Hørfrø. Omega 3, er en af de sunde typer af fedt, som kroppen har brug for får at virke. Flere studier viser at et dagligt indtag af disse typer af essentielle fedt, som Omega 3 (ikke at forveksle med Omega 6), EPA/GLA osv. kan være med til at sænke ens kolesteroltal, og dermed mængden af fedt i blodet. Umiddelbart lyder det måske lidt som at bekæmpe ild med ild, men man skal huske på at der er de gode fedtstoffer som kroppen skal bruge, og så de dårlige som kroppen ofte vælger at lagre som fedt hvis man får for meget af dem.

Kostfibre
Chiafrø har også et stort indhold af kostfibre. Som i sikkert ved, så er kostfibre med til at gøre at man føler sig mere mæt når man har spist, men også medvirkende til en bedre fordøjelse. Dette og så det specielle stof Tryptofan, som findes i Chiafrø, så mætter de faktisk rigtigt godt. Den store mængde af kostfibre, er også med til at gøre at maden bliver optaget lidt langsomere i kroppen, og dermed undgår man de store stigninger i ens blodsukker.

Kalcium og Fosfor
2 af de mineraler som er vigtigst for stærke tænder og knogler, er Kalcium som vi ofte finder i mælkeprodukter, og Fosfor, finder man også i Chia frø. Så drikker man ikke ret meget mælk, så kan en god potion af disse små frø, være en god kilde til at få lidt ekstra af disse mineraler ind. Udover Fosfor og Kalcium, indeholder chiafrøene også Mangan som flere studiner typer på også er med til at give stærke knogler.

Protein
Spiser man ikke kød, æg eller drikker mælk,så kan det ofte være svært at få den mængde protein som kroppen har brug for. Dette problem kan måske også løses ved at spise nok Chiafrø, da disse har et relativt stort indhold af proteiner.

Som i kan se, så er der faktisk ret mange gode ting i de her små frø, og sikkert også en af grundene til at mange kalder chiafrø for "Super Frø". Deres popularitet er meget stigende lige for tiden, og bestemt ikke uden grund. Selv bruger jeg ofte chia frø i madlavningen, f.eks. tilsætter jeg dem til gryderetter eller bruger dem i stedet for sesam i bageværk. Ud over at være ret sunde, så smager de faktisk også helt ok. Nu skal det hele jo ikke lyde som en lang salgssmørre, men det er nu alligevel bestemt et produkt som jeg vil anbefale folk at spise noget mere af, og som kan være med til at give lidt mere sundhed i ens liv.

Velkommen

Velkommen til Helse og Sundhed, en blog med fokus på hvordan du kan få et mere sundt liv.

Sundhed er noget som efterhånden er kommet meget i fokus hos mange Danskere. Langt færre drikker alkohold hver dag, antallet af rygere er styrtdykket over de senere år, og selv mange af de lidt ældre har efterhånden indset effekten af motion. Men selvom mange af os gerne vil live et sundt liv og prøve at gøre hvad vi kan, så er der stadig mange som ikke har nok kendskab til hvad det kræve for at leve et sundt liv. Det er en af de ting som Helse og Sundhed kommer til at have mere fokus på, nemlig at få formidlet budskabet ud, på en måde som er til at forstå.

Bloggen kommer til at omhandle alt lige fra forskellige motions former, til kost og kosttilskud. Vi ser nærmere på hvorfor løb er så sundt, og om løb på motionsbasis er mere sundt end folk der løber en marathon om måneden. Derudover kigger vi på nogle af de mange nye helse produkter og kosttilskud som f.eks. Chiafrø, der lige nu er utrolig populære.

Vi vil løbende opdatere bloggen her med nye indlæg som ting der er relateret til sundhed generelt.